św. Łukasz
Patron
ŚW. ŁUKASZ EWANGELISTA
Obraz św. Łukasza Ewangelisty w kaplicy
- oryginał na Jasnej Górze
Św. Łukasz Ewangelista ur. przed narodzeniem Chrystusa w Antiochii, Syria. Zm. I w. w Beocji, Grecja. Patron Bolonii, Padwy i Reutlingen; lekarzy, malarzy, notariuszy, chirurgów, artystów, złotników, rzeźbiarzy, introligatorów, rzeźników, hafciarzy, malujących na szkle; opiekun bydła; patron pogody; sztuki chrześcijańskiej.
Łukasz
jest autorem trzeciej Ewangelii i Dziejów Apostolskich. Należy do
najpopularniejszych i najbardziej lubianych świętych, a w czasach
współczesnych znów często można spotkać jego imię. Mało kto wie, że
również w Europie istnieje szczególne miejsce kultu ewangelisty: to
kościół św. Justyny- (S. Giustina) w Padwie, świątynia mieszcząca grób
Justyny. W alabastrowym sarkofagu przechowuje się tutaj relikwie św.
Łukasza. Łukasz był z zawodu lekarzem i w połowie I w. działał w swojej
rodzinnej Antiochii, w dzisiejszej Syrii.
Z urodzenia był poganinem i nie jest jasne, jak znalazł drogę do wiary
chrześcijańskiej. Około 50/51 r. Łukasz przyłączył się w Troadzie do
Pawła Apostoła, by przez 17 lat pozostać jego wiernym towarzyszem. Po
męczeńskiej śmierci Pawła w Rzymie w 67 r. Łukasz miał działać w Achai
na Peloponezie, gdzie napisał ponoć Ewangelię i Dzieje Apostolskie.
Alabastrowy sarkofag w kościele św. Justyny w Padwie.
Przechowuje się w nim relikwie Łukasza Ewangelisty.
KIM BYŁ ŚW. ŁUKASZ?
Nie był, jak wielu myśli, jednym z dwunastu
apostołów wybranych przez Jezusa; został jednak wzmiankowany i chwalony
przez św. Pawła jako jego wierny współpracownik w podróżach, które
podejmował w celu ewangelizacji. Łukasz napisał Ewangelię, która wzięła od niego swoje imię oraz Dzieje Apostolskie.
Te dwa teksty wydają się być jednym dziełem (najbardziej obszernym w
Nowym Testamencie), opracowanym według jednoczącego je planu: opowiedzieć
historię Jezusa, która kontynuowana jest w Kościele otoczonym opieką
Ducha Świętego, aby podkreślić, że przesłanie Chrystusa, zapowiedziane
przez proroków Izraela, było przeznaczone dla wszystkich ludów i musi
być głoszone każdemu w jego języku i kulturze. Źródła starożytne mówią o jego zawodzie lekarza: dlatego lekarze obrali św. Łukasza swoim patronem.
Bardzo rozpowszechniona tradycja ukazuje go jako malarza:
oblicza Chrystusa i przede wszystkim Maryi. Są liczne przedstawienia
bizantyjskie rozrzucone po całym świecie jemu przypisywane: autentyczne
bądź nie, świadczą jednak o przekonaniu wiernych, którzy widzieli w
Łukaszu Ewangeliście autora dokładnego i najpiękniejszego portretu
Chrystusa, Maryi, a także wielu osób i wydarzeń znanych z Ewangelii oraz
z Kościoła pierwotnego. Z tego powodu stał się także patronem artystów i, od 1300 roku, w odniesieniu do tej dziedziny, także Uniwersytetu w Padwie.
Pomiędzy ikonami „łukaszowymi” jedna znajduje się w Bazylice i jest umieszczona nad grobem świętego Łukasza. Ukazuje Madonnę Hodighitria (gr, ta, która pokazuje Drogę: rzeczywiście, palcem wskazuje na
Chrystusa). W 1960 r. została poddana konserwacji, która m. in.
określiła jej pochodzenie z Konstantynopola i czas powstania na około
XI-XII wiek.
Św. Łukasz jest czczony w Kościele Katolickim i Prawosławnym 18 października.
Informator klasztoru benedyktyńskiego Świętej Justyny z Padwy
Kult i zwyczaje:
Już
od wczesnego średniowiecza z osobą Św. Łukasza Ewangelisty wiąże się
wiele zwyczajów ludowych. Między innymi w dawnych czasach zwierzętom
dawano do połknięcia kartkę z błogosławieństwami poświęconymi w dniu Św.
Łukasza Ewangelisty, by w ten sposób oddalić od nich zarazę i inne
nieszczęścia. Chłopi uważają też dzień Św. Łukasza Ewangelisty za dzień
wróżb i przewidywań; zaczyna się wówczas m. in. zbiór buraków. Tak zwane
kartki Łukasza kładziono niegdyś na nieuleczalnie chorych, czasem na
kobiety dotknięte trudnym porodem. Na całym świecie istnieją „bractwa
Św. Łukasza”- stowarzyszenia lekarzy chrześcijańskich, zajmujących się
problemami etycznymi w dziedzinie medycyny.
Ikonografia:
Łukasza
przedstawia się zwykle z wołem, jego atrybutem. Często można zobaczyć
go także jak maluje obraz Maryi, co należy kojarzyć z jego szczególną
miłością do Matki Bożej oraz szczegółową jej charakterystyką, np. w dwu
pierwszych rozdziałach Łukaszowej ewangelii. Według legendy Łukasz miał
być nawet pierwszym malarzem, który namalował obraz Maryi.
Wczesnochrześcijańska mozaika z IV w. przedstawiająca postać ewangelisty
znajduje się w Bazylice Św. Witalisa w Rawennie.
"Święci na każdy dzień. Patroni naszych imion. "
Ks. Proboszcz przy grobie św. Łukasza Ewangelisty (październik 2004)
GRÓB ŚW. ŁUKASZA EWANGELISTY
Według dawnej
tradycji Ewangelista Łukasz, pochodzący z Antiochii w Syrii, umarł w
podeszłym wieku (84 lat) i został najprawdopodobniej pochowany w Tebach,
stolicy regionu zwanego Beozia, w Grecji. Stamtąd – jak relacjonuje
także św. Hieronim – jego kości zostały przetransportowane w drugiej
połowie IV wieku do Konstantynopola, do Bazyliki Dwunastu Apostołów.
W średniowieczu, a konkretnie w wiekach XI i XII, na terenie cmentarnym Prato della Valle,
przylegającym do Klasztoru Świętej Justyny, następowały liczne odkrycia
ciał świętych. Rękopisy z XIV i XV wieku, bazujące na najstarszych
tekstach hagiograficznych, opisują ostatnie znalezienie (łac. inventio), które miało miejsce w 1177 r. Zreferowano w nich związane z tym cuda (zapachy, objawienia we śnie zapowiadające odkrycie) a także identyfikacje tituli (łac. titulus znaczy zapisek z imieniem) oraz symbolu trzech cieląt na domu
zawierającym szczątki (m. in. dokonano wówczas odkrycia relikwii św.
Łukasza). Wszystko to skłoniło opata klasztoru dominikańskiego i biskupa
Padwy Gerardo Offerducci do tego, aby dotrzeć do papieża Aleksandra
III, który w tym czasie znajdował się w Ferrarze, w celu uzyskania
oficjalnego potwierdzenia o transporcie z Konstantynopola w czasach
cesarza rzymskiego Juliusza Apostaty (361-363 po Chr.), razem z
relikwiami św. Mateusza także relikwii św. Łukasza. Inne pisma datują
jednak to przeniesienie na VIII wiek, a zatem na okres prześladowania
związanego z obrazoburstwem, stąd też historycy wciąż poddają studiom
wiarygodność relacji tego dotyczących.
Benedyktyni osiedlając się od początku tysiąclecia w Klasztorze
Świętej Justyny, rozpoczynają otaczać czcią relikwie św. Łukasza
Ewangelisty ze szczególnym szacunkiem. Około 1313 r. robią marmurową arkę, w której składają kasetę z ołowiu; niedługo potem w
1354 r. ,
cesarz Karol IV Luksemburczyk, król czeski, kazał dostarczyć sobie
czaszkę, która została umieszczona w katedrze św. Wita w Pradze, stolicy
królestwa, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego. W tutejszym
klasztorze powstały ponadto rozmaite teksty, niektóre przeznaczone do
użytku liturgicznego, podtrzymujące tezę o autentyczności relikwii oraz
służące rozpowszechnianiu kultu i sławy św. Łukasza. W 1436 r. zostało powierzone malarzowi Giovanniemu Storlato zadanie
przedstawienia na ścianach kaplicy dedykowanej świętemu, serii scen,
które opowiadają o jego życiu, przeniesieniu relikwii ze Wschodu oraz
ich ponownym odkryciu w Padwie. W 1463
powstał spór z franciszkanami regularnymi,
osadzonymi przy kościele św. Jakuba w Wenecji, którzy utrzymywali, że
posiadają „prawdziwe” ciało św. Łukasza, przewiezione z Bośni na skutek
inwazji tureckiej. Z tego powodu została wszczęta skrupulatna
identyfikacja relikwii, w wyniku której potwierdzono autentyczność
szczątków przechowywanych przez benedyktynów w Padwie. Wiek później, w 1562,
gdy konstrukcja obecnej bazyliki była już dostatecznie zaawansowana,
nastąpiło uroczyste przeniesienie marmurowej arki i umieszczenie jej po
lewej stronie transeptu. W 1992 r. do Biskupa Padwy Antonio Mattiazzo została
skierowana nieprzewidziana prośba od Arcybiskupa Kościoła
Prawosławnego, Metropolity Teb, Hieronymosa; przybył on jako pielgrzym
do Padwy, aby oddać cześć św. Łukaszowi i zwrócił się z zapytaniem, czy
możliwe byłoby darowanie jego Kościołowi „fragmentu znaczącego
relikwii do złożenia w miejscu, gdzie się niegdyś znajdowały i gdzie do
dziś otaczany jest czcią pusty, uświęcony grób Ewangelisty” . Wyraził także nadzieję, że taki gest mógłby być zrozumiany w wymiarze ekumenicznym.
Z tego powodu, na prośbę Biskupa Padwy i przy zgodzie benedyktynów,
zdecydowano się na wnikliwe badania interdyscyplinarne. W tym celu
otrzymano na kilka dni czaszkę z Pragi, aby zachowany kościec móc zbadać
w całości. Arka została otworzona 17 września 1998: w kasecie z ołowiu, opatrzonej pieczęciami, znajdował się szkielet ludzki w dobrym stanie zachowania.
Komisja naukowa koordynowana przez prof. Vito TERRIBILE WIEL MARIN, skonstatowała że:
- Szkielet jest prawie kompletny , brakuje czaszki, prawej kości łokciowej i nielicznych małych kości. Zweryfikowano, że czaszka przywieziona z Pragi zgadza się z pierwszym kręgiem cerebralnym (kręg szczytowy) szkieletu, udowadniając w ten sposób przynależność tych części do tego samego człowieka.
- Studia antropometryczne wykazały, że szkielet należał do człowieka zmarłego w późnym wieku (między 70 a 85 rokiem życia), wzrostu ok. 163 cm .
- Z punktu widzenia paleopatologicznego zauważono: rozległa osteoporoza; ciężka artroza kręgosłupa, zwłaszcza lędźwiowa; rozedma płuc, wnioskowana z zakrzywienia kości.
Trzy zmiany chorobowe typowe dla człowieka zaawansowanego w latach.
- Precyzyjne zachowanie kości po wielu wiekach pozwala przypuszczać, że już w przeszłości uznawane były za ważne relikwie, godne wszystkich zabiegów dla długiego ich przechowywania.
Zasobny materiał „wspomagający”
znaleziono na dnie ołowianej skrzynki (muszle, kości węży, perły,
szczątki roślin, tkanin, itp.), stąd też poproszono o poszerzenie
konsylium specjalistów. W rezultacie badań porównawczych została
potwierdzona antyczność szczątków i wschodnie pochodzenie niektórych
przedmiotów (pyłki, tkaniny).
17 września 2000 delegacja katolicka, w
której znajdował się Biskup Padwy i zakonnik benedyktyński z Klasztoru
św. Justyny, ofiarowała Metropolicie Teb Hieronymosowi część kości z
wysokości serca. Gest ten został bardzo doceniony przez Kościół grecki.
Definitywne rezultaty badań zostały zaprezentowane na Międzynarodowym Kongresie, który odbył się w Padwie w roku 2000. Daty
potwierdzone naukowo – co zostało stwierdzone w tych dniach – nie
zaprzeczają tradycji przypisanej do szczątków św. Łukasza: są raczej
precyzyjnymi ustaleniami, uzupełniającymi źródła pisane, wokół których
dociekania historyczne mogą poruszać się z wielką pewnością, przede
wszystkim aby wyjaśnić jak, kiedy i dlaczego dokonano przeniesienia
ciała z Konstantynopola do Padwy.
Informator klasztoru benedyktyńskiego Świętej Justyny z Padwy